SEO teksten
SEO staat voor search engine optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie.
Je wilt dat je website gevonden wordt. Mensen komen op je site terecht doordat ze, bijvoorbeeld via de zoekmachine Google, op bepaalde woorden hebben gezocht. Het gaat daarbij om (zoek)woorden/keywords die jij slim en handig in je teksten hebt staan. Want je wilt bezoek en het liefst niet alleen je papa of mama, maar heul veul bezoek. SEO is een techniek die je inzet om meer bezoekers naar je website te trekken. Je optimaliseert dus je teksten voor de zoekmachines. Zo wordt je website beter gevonden. Mooi! Precies wat de bedoeling is.
Hoe help je zoekmachines om jouw website te vinden?
- Schrijf voor mensen!
- Schrijf voor mensen!
- Schrijf voor mensen!
Ja, je leest het goed: schrijf voor mensen. Ga je niet volledig focussen op SEO. Dat werkt namelijk niet. Je schrijft altijd voor mensen. Zij zijn je publiek. Schrijf je goede content die de moeite waard is om te lezen en te delen? Dan ben je al een heel eind op weg. Is het zo simpel? Ja, dat is het. Maar toch zijn er SEO technieken en tips.
SEO tips:
- Zet de belangrijkste info bovenaan.
- Schrijf korte alinea’s van maximaal 5 regels.
- Bedenk een pakkende titel en gebruik veel tussenkopjes.
- Maak gebruik van hyperlinks die de bestemming duidelijk maken.
Kortom: schrijf kort en krachtig.
Nog meer SEO tips:
- Schrijf toffe content. (Iets met waardevol, interessant, actueel, kwaliteit enzovoort. Dan delen mensen jouw content en komen ze bij jou terug!)
- Update je content regelmatig.
SpreekSchrijf in de taal van je lezer.- Gebruik de (zoek)woorden waar je bezoeker/lezer naar zoekt. (Denk ook eens aan synoniemen. Woorden die dezelfde betekenis hebben als een of meer andere woorden.)
SEO woorden waar plaats je die?
De zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, hebben zo hun eigen plek in een tekst. Dat vinden de zoekmachines fijn.
De mooiste plekken voor je zoekwoorden:
- in de titel;
- in de lead; (Een korte alinea die meteen de belangrijkste info geeft.)
- in de tussenkoppen;
- in de tekst zelf;
- in de naam van je afbeeldingen.
Maar pas op: overdrijf niet. Maak er geen onnatuurlijke tekst van. Zo’n tekst vol met zoekwoorden leest niet lekker en de zoekmachines herkennen zulke ‘volgestampte zoekwoorden’-teksten meteen.
Hoe kom je aan goede zoekwoorden?
- Gebruik bijvoorbeeld Google Adwords Zoekwoordplanner.
- Denk zelf logisch na. (Ja, zelfs dat kan.)
- Denk ook aan synoniemen.
En nog meer SEO stop je in de meta description. Daarmee kun je van een zoeker een bezoeker van je website maken. Zodra de zoeker zoekresultaten op zijn scherm ziet, kan zo’n kort overtuigend tekstje het verschil maken. To click or not to click! (Om wel of niet op jouw zoekresultaat te klikken.)
SEO! Zijn we al klaar? Bijna…
Wat ook nog helpt, is hyperlinken. Wat? Hyperlinks zijn de wegwijzertjes in je site. Door duidelijk taal op deze ‘klikbare stukjes tekst’ weet je bezoeker precies waar hij of zij heen moet of moet doen(!).
Wil je meer info? E-mail Copywriter Carin van Wijgerden Je kunt zulke links overal in je website plaatsen. Zorg er wel voor dat ze duidelijk zijn. Laat je bezoeker niet verdwalen. De eindbestemming moet duidelijk zijn. Dat zijn de interne links. De externe links zijn ook interessant: degenen die naar een andere (relevante) website verwijzen. Houd de linkteksten kort.
SEO! Is het nu dan klaar?
Nee, eigenlijk is het optimalizeren van je website nooit klaar. Het is net als een fysieke winkel. Je moet up-to-date blijven. Je moet je etalage netjes houden. Je moet een nieuw assortiment aanbieden. Dus:
- ga bijvoorbeeld bloggen;
- deel je content op social media;
- e-mail je klanten;
- geef gratis zaken weg; (Tips zijn ook gratis.)
- enzovoorts.
Kortom: blijf actief (en alert)!